Linkbuilding
Linkbuilding is een apart vak dat zeer tijdrovend is, maar wel essentieel voor hogere posities in de zoekmachines. Wij kunnen dit geheel voor u uit handen nemen en topcampagnes starten voor een snelle stijging in de zoekmachines.
Nu 10% aanmeldkorting
Onze expertise
Linkbuilding
Linkbuilding voor meer organisch zoekverkeer
Linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Door middel van linkbuilding zorgen veel websites ervoor dat ze beter gevonden worden. Uiteraard zit hier een bepaalde gedachte achter. Zoekmachines als Google belonen linkbuilding door je hoger in de zoekresultaten op te nemen. Vooral wanneer dit op de juiste wijze gebeurt. Dit maakt van linkbuilding een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie wat je zeker voldoende aandacht moet schenken.
Wat houdt linkbuilding met backlinks precies in?
Linkbuilding is een onderdeel van off page zoekmachineoptimalisatie. Zoals de naam al zegt, gaat het hier dus om zoekmachineoptimalisatie dat ergens anders plaatsvindt dan op jouw website. Dit is ook direct de reden dat SEO niet alleen betrekking heeft op dat wat je op je eigen website plaatst. Hier komt een stuk meer bij kijken.
Linkbuilding bestaat uit het verkrijgen van links vanaf andere websites. Dit betekent dat andere websites naar één of meerdere pagina’s op jouw website linken in hun eigen website content. Dit worden ook wel backlinks genoemd. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf naar andere websites te linken. Deze links worden out links genoemd.
Met een linkbuilding strategie ga je er dus voor zorgen dat er meer websites zijn die naar jouw website gaan linken. Er zit een reden achter waarom dit erg belangrijk is. Veel websites stoppen veel tijd en moeite in een goede linkbuilding strategie. Op termijn gaat dit de vindbaarheid van je website namelijk aanzienlijk vergroten.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Linkbuilding is dus een belangrijk onderdeel van iedere SEO strategie. Dit is zo doordat linkbuilding ervoor zorgt dat je je totale SEO optimalisatie naar een hoger niveau tilt. Het stelt je in staat om sneller je online doelen te bereiken. Voordelen van goede linkbuilding zijn bijvoorbeeld:
#1: Extra verkeer
Extra verkeer is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Vooral wanneer dit relevant verkeer betreft. Dit is een van de punten waarop linkbuilding een belangrijke rol speelt. Doordat je links vergaart op websites die ook met jouw onderwerp te maken hebben, krijg je meer relevant verkeer richting jouw website. De bezoekersaantallen nemen toe, wat je helpt bij het bereiken van het doel dat je met de website hebt.
Stel je bijvoorbeeld eens een scenario voor waarin je tientallen verschillende backlinks van andere websites richting jouw website hebt. Je hebt dan iedere dag kans op een aantal volledig gratis bezoekers. Al zijn het er maar een handjevol. Dit is meer dan genoeg motivatie om ervoor te zorgen dat je op verschillende websites backlinks laat plaatsen. Uiteraard kun je dit zelf proberen, maar er wordt vaak ook voor gekozen om SEO optimalisatie en de bijbehorende linkbuilding uit te besteden.
#2: Hogere ranking zoekmachines
Vanzelfsprekend probeer je met linkbuilding door middel van backlinks een hogere ranking in de zoekmachines te krijgen. De focus ligt hierbij meestal op Google. Deze zoekmachine houdt in grote getalen bij welke websites waar naartoe linken. Aan de hand van deze informatie geven ze een bepaalde website of pagina een score qua domein autoriteit. Hoe meer kwalitatieve backlinks je op een bepaalde pagina hebt, hoe meer autoriteit deze ook in Google krijgt. Dit is precies wat je probeert te bereiken.
Let daarbij wel op dat de nadruk op ‘kwalitatieve’ backlinks ligt. Vroeger kon je nog weleens een hele pagina vol spammen met links en deze uitwisselen met iemand anders waar je dan hetzelfde voor deed. Hier hebben Google en andere zoekmachines ondertussen al lang en breed doorheen geprikt. Zulke spam heeft geen zin. Het moet om waardevolle backlinks gaan. Uiteindelijk wil Google namelijk dat het ook daadwerkelijk iets toevoegt om van de ene pagina naar de ander doorgestuurd te worden.
#3: Betere reputatie
Wanneer je linkbuilding strategie zijn vruchten afwerpt, begin je ook serieus te werken aan een betere reputatie. Hoe hoger je namelijk in de zoekresultaten verschijnt, hoe beter je reputatie wordt. Wanneer mensen jouw website steeds vaker hoog in de zoekresultaten zien verschijnen, begin je naamsbekendheid te vergaren. En wel op een positieve manier.
Hetzelfde geldt voor wanneer mensen via andere websites op steeds meer plekken naar jouw website worden doorgestuurd. Het geeft aan dat jouw website echt iets te bieden heeft. Hierdoor neemt de kans toe dat mensen bewust vaker bij jou terugkeren. Zeker wanneer een eerste ervaring ze erg goed is bevallen. Bijvoorbeeld doordat jouw websitecontent veel toegevoegde waarde voor ze had.
#4: Meer kans op verkoop
Wanneer je reputatie beter wordt, je hoger in de zoekresultaten komt en de hoeveelheid verkeer richting je website toeneemt, ga je ook meer verkopen maken. Zowel met betrekking tot diensten als met betrekking tot producten. Uiteindelijk zijn de aantallen hierin doorslaggevend. Mits het uiteraard om relevante aantallen gaat.
Meer verkeer = meer verkoop.
En hoe fijn is het dan dat linkbuilding in principe een zeer budgetvriendelijke wijze is om aan meer verkeer richting je website te komen? Zelfs als je kiest om linkbuilding uit te besteden, scheelt het een hoop geld ten opzichte van betaald verkeer naar je website sturen. Onder de streep hou je zo veel meer over aan de bezoekersaantallen.
Waarom linkbuilding uitbesteden?
Dat linkbuilding belangrijk is om de hoeveelheid organisch zoekverkeer naar je website te vergroten, is waarschijnlijk intussen wel duidelijk. Echter komen we dan al snel bij het volgende punt:
Ga je de linkbuilding zelf verzorgen? Of kies je ervoor om deze uit te besteden?
Tegenwoordig wordt er eigenlijk steeds vaker voor gekozen om de linkbuilding uit te besteden. Dit heeft grotendeels te maken met de vele voordelen die hierbij komen kijken. Aan de linkbuilding via backlinks zelf regelen hangen namelijk nogal wat nadelen.
Er zijn 4 voordelen die er bovenuit springen bij het kiezen van linkbuilding uitbesteden. We hebben het dan over de volgende punten:
#1: Zelf doen is tijdrovend
Er gaat veel tijd zitten in linkbuilding. Zeker wanneer je niet helemaal precies weet waar je moet beginnen. Dit is vaak het geval. Er zitten namelijk nog wel een aantal stappen tussen snappen wat linkbuilding is en het ook daadwerkelijk in de realiteit toepassen.
Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat mensen backlinks voor jouw website gaan plaatsen? Ga je op zoek naar mensen die dit voor je willen doen? Of ga je zodanig goede content maken dat dit automatisch gebeurt?
Hoe dan ook gaat het erg tijdrovend zijn om dit allemaal zelf voor elkaar te krijgen. Door linkbuilding uit te besteden, heb je zelf tijd over om aan andere zaken te besteden. Bij het onderhouden en optimaliseren van een website moet natuurlijk nog wel meer gebeuren.
#2: Specialistische kennis vereist
De juiste linkbuilding strategie vereist veel specialistische kennis, hiervoor worden vaak SEO specialisten ingehuurd. Wat je bijvoorbeeld vaak ziet, is dat mensen zelf toch meer de spam kant op gaan. Ze kopen bijvoorbeeld een extra domein en gooien deze helemaal vol met backlinks naar de hoofdwebsite.
Zoals gezegd heeft dit echter weinig zin. Een net nieuw gecreëerde website heeft voor een zoekmachine als Google niet veel betekenis. Het zal hierbij dan dus ook nooit gaan om kwalitatieve backlinks. De ranking van jouw hoofdwebsite schiet hier weinig mee op.
Het is belangrijk om op de juiste wijze aan de slag te gaan. Zodanig dat het kwalitatieve backlinks oplevert. Backlinks die daadwerkelijk zorgen voor meer autoriteit van jouw hoofdwebsite.
#3: Toegang tot juiste netwerk
Het netwerk waar je beschikking over hebt, is hierin essentieel. Het is een groot voordeel van linkbuilding uitbesteden. De partij waar je het namelijk aan uitbesteedt, heeft een groot netwerk tot de beschikking. Hier wordt dan een beroep op gedaan om te zorgen voor backlinks van een hoge kwaliteit. Het is dé manier om je linkbuilding goed aan te pakken.
Aan de hand van het juiste netwerk is het mogelijk om op termijn een zeer uitgebreide en doelgerichte linkbuildingstrategie op poten te zetten. Uiteindelijk natuurlijk altijd met als doel om je ranking in zoekmachines te vergroten. Dat is waar je voor gaat zorgen door linkbuilding uit te besteden.
#4: Meteen volledige optimalisatie website
Verder is er ook nog een laatste grote voordeel verbonden aan linkbuilding uitbesteden. In veel gevallen doe je dit namelijk aan een SEO bureau als FastRanking. Vanzelfsprekend heeft een SEO bureau meer kwaliteiten dan alleen de linkbuilding verzorgen. Zo zijn wij bijvoorbeeld ook in staat om de volledige zoekmachine optimalisatie van je website eens goed onder handen te nemen.
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Echter is het bij lange na niet het enige onderdeel dat een rol speelt. Zo kan je linkbuilding nog zo goed in elkaar zitten, de rest van de SEO op je website heeft ook aandacht nodig. Anders werk je jezelf alleen maar tegen. Denk bijvoorbeeld aan zaken als het schrijven van SEO geoptimaliseerde content en het verzorgen van de technische SEO. Al met al zijn dit allemaal aspecten die voor een betere ranking bij een zoekmachine als Google zorgen. Door het totaalplaatje op orde te hebben, ga je maximaal resultaten behalen.
Heb je momenteel dus behoefte aan een goede linkbuilding strategie? En sta je er wellicht voor open om ook de rest van je website onder handen te laten nemen? Dan helpen we je hier graag bij verder. Neem nu contact met ons op om zo snel mogelijk van start te gaan!