SEO optimalisatie
SEO optimalisatie van uw website of webshop is nodig voor het behalen van de maximale resultaten. Dit is de eerste stap naar organische topposities en wij helpen u hier graag bij!
Het complete SEO + SEA pakket
SEO optimalisatie voor uw website/webshop
SEO optimalisatie is tegenwoordig een uitermate belangrijk onderdeel voor online succes met jouw website. In relatief korte tijd is dit begrip dan ook uitgegroeid tot een zeer uitgebreid concept. Waar je vroeger nog vooral bezig moest zijn met het zoveel mogelijk vernoemen van zoekwoorden in teksten, is het totaalplaatje intussen een stuk uitgebreider.
Wat is SEO optimalisatie precies?
Met SEO optimalisatie wordt er gedoeld op het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. Search Engine Optimization (SEO) omvat het volledige proces omtrent het optimaliseren van de content op jouw website voor een zoekmachine als Google.
Er zijn al met al maar weinig websites die zonder toevoer van verkeer via zoekmachines kunnen overleven. Over het algemeen maken de meeste mensen die van het internet gebruik maken ook gebruik van bijvoorbeeld Google. Het is dé manier om de te vinden waar je naar op zoek bent.
Dit betekent tegelijkertijd dus ook dat iedere website hier eigenlijk uitgebreid bij moet stilstaan. Door namelijk SEO optimalisatie toe te passen, ga je ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk online wordt gevonden. Google is hét middel dat je gaat helpen om je doel te bereiken. Een aanzienlijk gedeelte van jouw doelgroep maakt namelijk gebruik van deze zoekmachine. Je moet dan alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat jouw website hoog in de relevante zoekresultaten verschijnt. In een notendop is dat wat SEO optimalisatie inhoudt; Jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten krijgen voor relevante zoekwoorden. Alleen dan is je SEO optimalisatie pas echt gelukt.
Hoe zorg ik voor een goede website SEO?
Nu is het natuurlijk leuk om te weten dat een goede website SEO zo belangrijk is voor jouw online vindbaarheid. Echter is het vervolgens een kwestie van ervoor zorgen dat je de juiste principes ook daadwerkelijk toepast. En dat is nog wel iets waar veel mensen op vast lopen. Het klinkt in de basis namelijk misschien makkelijk om voor een goede website SEO te zorgen. Echter blijkt in de praktijk vaak dat dit lastiger ligt dan men denkt. Een goede website SEO omvat namelijk een groot aantal verschillende aspecten. Denk aan punten als:
- Linkbuilding
- Technische SEO
- Zoekwoordoptimalisatie
- Leesbaarheid content
- Gebruik H1, H2, H3
Je zorgt voor een goede website SEO door deze verschillende aspecten allemaal op de juiste wijze te implementeren. Dat is waar SEO bureaus erg goed van pas komen. Een SEO bureau als FastRanking weet als geen ander wat er precies nodig is om bijvoorbeeld hoger in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Hierdoor bespaar je jezelf een hoop kosten en moeite. Het is namelijk wel mogelijk om het allemaal zelf te proberen, maar dit kan erg lang duren. Voordat je echt alle aspecten van SEO optimalisatie goed en wel doorhebt, ben je een flink eindje verder in de toekomst. Het is niet voor niets dat veel bedrijven en ondernemers ervoor kiezen om de website optimalisatie via een SEO bureau te laten verlopen.
De voordelen van SEO optimalisatie
Bedrijven en ondernemers beslissen vaak pas echt om te investeren in website SEO wanneer ze overtuigd zijn van wat het ze gaat opleveren. En dat is nogal wat. Er is dankzij SEO optimalisatie veel mogelijk voor een website op zowel de korte als ook de lange termijn. Dit klinkt in de basis misschien logisch, maar toch is het fijn om specifieke punten te zien waarop dit wordt gerealiseerd. Qua voordelen van website optimalisatie moet je daarom rekening houden met:
#1: Zo relevant mogelijk verkeer
Iedere website-eigenaar zal kunnen beamen dat het belangrijk is om de nadruk te leggen op relevant verkeer. Je hebt er simpelweg niets aan als iemand op je website komt die eigenlijk helemaal geen intentie heeft om van jouw product of dienst gebruik te maken. Hier schiet je dan in feite niets mee op. Het is verkeer dat je niet kunt omzetten in betalende klanten.
Relevant verkeer is daarentegen heel waardevol. Wanneer je heel precies verkeer naar je website kunt krijgen dat de intentie heeft om een bepaald product of een bepaalde dienst te vinden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘geel t-shirt kopen’ dan wil je als verkoper van gele t-shirts graag hoog in de zoekresultaten verschijnen. Dit zijn precies de mensen die op jouw website exact kunnen vinden wat ze zoeken. Vandaar dat SEO optimalisatie zo waardevol is. Het stelt je in staat om op hele precieze, veel gezochte zoekopdrachten te gaan optimaliseren. Je bereikt zo alle mensen die je in potentie wilt bereiken. Mits je de website optimalisatie uiteraard op de juiste manier aanpakt.
#2: Duurzame investering
Daar komt nog bij dat website SEO een duurzame investering is. Het is namelijk niet zo dat je hier maar één week, één maand of zelfs één jaar de voordelen van meepakt. Een goede SEO strategie gaat je helpen om permanent hoog in de zoekresultaten te verschijnen, hiervoor worden steeds vaker SEO specialisten ingehuurd. Wanneer je hier om de zoveel tijd in blijft investeren, blijf je van de voordelen gebruikmaken.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld betaald verkeer, hoef je niet meer voor je verkeer te betalen. Wanneer je website optimalisatie eenmaal toegepast is, is het slechts een kwestie van bijhouden. Bijvoorbeeld door een blog bij te houden of door om de zoveel tijd alle informatie op de website te updaten. Dit zijn slechts voorbeelden. Het komt er op neer dat de investering in SEO optimalisatie zich voor altijd gaat blijven uitbetalen. Zelfs als je er na een paar maanden helemaal niks meer aan zou doen, blijf je nog een lange tijd profiteren van je hoge rankings. Zo zie je bijvoorbeeld vaak genoeg dat content dat 5 jaar oud is nog bovenin de zoekresultaten verschijnt. Echter is dit natuurlijk niet aan te raden, aangezien je dan kwetsbaar bent voor nieuwe, uitgebreidere content.
#3: Altijd inzetbaar
Het fijne van SEO optimalisatie is dat je deze eigenlijk altijd kunt toepassen. In welke branche je je ook bevindt. Het is voor een website namelijk hoe dan ook waardevol om meer verkeer te genereren. Uiteindelijk is het doel van iedere website om bepaalde informatie, een product of een dienst voor een bepaald publiek te krijgen. Gezien het overgrote deel van de mensen dat zich online bevindt via een zoekmachine naar websites zoekt, heeft het dus altijd zin om je website SEO onder handen te nemen.
Het maakt daarbij niet uit of je nog in de beginfase van je website bevindt of al een tijdje bezig bent. Het beste moment om te beginnen met website optimalisatie is altijd nu.
#4: Lage gebruikskosten
SEO staat bekend om de lage kosten die eraan verbonden zijn. Zoals eerder al kort aangegeven, hoef je bij website optimalisatie niet meer voor je verkeer te betalen. Dit verloopt als het goed is op organische wijze. Hierdoor zijn er veel minder kosten aan verbonden dan wanneer je advertenties moet plaatsen om aan verkeer te komen.
Zoekmachineoptimalisatie is daarom een redelijk budgetvriendelijke investering. Bovendien zullen de resultaten niet lang uitblijven. Het wordt pas echt leuk wanneer je langzaam maar zeker hoger in de zoekresultaten komt. De inkomsten uit organisch zoekverkeer gaan dan al snel binnenstromen.
#5: Concurrentie een stapje voor zijn
Zeker in relatief concurrentiegevoelige branches is het belangrijk om de concurrentie een stapje voor te zijn. Niet omdat je je concurrenten iets slechtst toewenst, maar puur omdat ze potentiële klanten voor je neus wegkapen. Wanneer je bijvoorbeeld onderaan de eerste pagina op Google verschijnt voor de meeste relevante zoekopdrachten, dan ga je veel inkomsten mislopen ten opzichte van de concurrentie die zich helemaal bovenaan bevindt.
Dankzij een goede SEO optimalisatie ga je je concurrentie dus een stapje voor zijn. De meeste bezoekers van Google en andere zoekmachines kiezen simpelweg voor een van de hoogste resultaten. Het feit dat zoekmachines ze zo hoog plaatsen, zegt iets. Dat weten bezoekers ook. Het biedt de grootste kans op relevante, waardevolle content.
#6: Meerwaarde bieden
Verder biedt SEO optimalisatie ook een uitstekende kans om meerwaarde te bieden aan jouw doelgroep. Vaak zit een volledige doelgroep namelijk met ongeveer dezelfde vragen. Probeer deze daarom gratis voor ze te beantwoorden middels je content. Dit is de ideale kennismaking met een potentiële klant. Wanneer hij of zij precies te horen krijgt wat die persoon wil horen, is de kans groter dat er uiteindelijk voor jouw product of dienst wordt gekozen.
#7: Bouwt reputatie op
Tenslotte bouw je door middel van website SEO ook een betere reputatie op. Bewust en onbewust geven bezoekers van zoekmachines namelijk een positief oordeel aan jouw website wanneer ze deze hoog in de zoekresultaten zien verschijnen. Het bouwt een bepaalde autoriteit op. Hierdoor is de kans een stuk groter dat ze jouw naam onthouden en dat ze uiteindelijk ook een klant worden.
En dat je jouw website als een van de eerste in de zoekresultaten ziet terugkomen, dat is een wens waar realiteit van gemaakt kan worden. Als SEO bureau helpen we je hier graag bij verder. Graag kijken we samen naar een SEO strategie die op de korte en lange termijn voor meer zoekverkeer gaat zorgen. Neem nu contact op voor meer informatie!